
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI -  Izveštaj za jul 2009 

 

I SLOBODA IZRAŽAVANJA  

Sloboda medija i pravo na slobodu izražavanja, kroz pravo na javno informisanje, 

ureĎeni su, pre svega, Zakonom o javnom informisanju. Ovim zakonom se garantuje 

sloboda izražavanja, zabranjuje njeno ograničavanje, bilo kakav pritisak ili uticaj na 

medije. U posmatranom periodu, zabeležene su različite povrede slobode izražavanja, a 

ovde su izdvojene one karakteristične. Zabeležen je manji broj pretnji medijima i 

novinarima, ali je prva polovina meseca obeležena nezapamćenom kampanjom koju je 

dnevni list Kurir vodio protiv medijske kuće B92.  

 

1. Pretnje i pritisci 

1.1. Beograd, 1.7.2009 – Dnevni list Kurir optužio je RTV B92 da priprema 

naručenu televizijsku emisiju, koja treba da posluži kao medijska priprema za 

hapšenje osnivača Kurira, Radisava - Raje Rodića. Po Kuriru, osnov za emisiju 

čine ”montirane prijave i slučajevi koje je protiv Kurira i Rodića pokrenuo 

ministar za ekonomiju i regionalni razvoj MlaĎan Dinkić”, a B92 će emisiju 

pripremiti i emitovati da bi vratila dug ministru za omogućen povoljan kredit. 

Kurir je optužio Dinkića i da dostavlja B92 kopije dokumenata koje su poreski 

policajci odneli iz Kurira, uz komentar da, budući da Poreska uprava u tim 

dokumentima nije našla ništa protivzakonito, iste sada B92 koristi za medijski 

linč.  

1.2. Beograd, 2.7.2009 – Dnevni list Kurir optužio je RTV B92 da gubitak u 

poslovanju od oko 8,5 miliona evra u protekle četiri godine, pokriva milionskim 

iznosima koje su im proteklih godina uplaćivala državna preduzeća i domaći 

tajkuni, kao i donacijama iz inostranstva. Kurir je za favorizovanje B92 optužio 

potpredsednika Vlade, MlaĎana Dinkića, predsednika Upravnog odbora Fonda za 

razvoj Srbije koji je B92 odobrio kredit od 42 miliona dinara.  

1.3. Novi Sad, 3.7.2009 - Lider LSV-a i narodni poslanik Nenad Čanak najavio 

je tužbe protiv medija koji izveštavaju o njegovom sporu s bivšom suprugom oko 

starateljstva nad zajedničkim sinom. Mediji su preneli da je Čanak iskoristio 

politički uticaj na kadrove iz svoje stranke u Centru za socijalni rad kako bi 

izdejstvovao da do okončanja spora dete bude poverereno njemu, a zbog navodno 

smanjene sposobnosti majke usled trudnoće. 

1.4. Beograd, 3.7.2009 – Dnevni list Kurir, optužio je TV B92 da je svoj prilog 

o vlasničkoj strukturi i firmama koje su povezane s Kurirom i Radisavom 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI -  Izveštaj za jul 2009 

 

Rodićem, napravio na osnovu privatnog dokumenta čiju kopiju je poreski 

policajac Branislav Vuković, bez naloga i odobrenja, odneo je iz redakcije Kurira 

prilikom vršenja kontrole. B92, po Kuriru, na ovaj način potpredsedniku Vlade 

MlaĎanu Dinkiću vraća uslugu učinjenu izdavanjem zgrade Narodne banke Srbije 

pod uslovima povoljnijim od tržišnih. 

1.5. Beograd, 4.7.2009 – Dnevni list Kurir, pozivajući se na anonimni izvor, 

optužio je Ministarstvo ekonomije i potpredsednika Vlade, ministra MlaĎana 

Dinkića da mesečno plaćaju 183.000 evra Televiziji B92.  

1.6. Beograd, 6.7.2009 – Dnevni list Kurir, objavio je da ”vlasnici RTV B92 u 

panici pokušavaju da prodaju većinski paket akcija ove medijske kuće”. Kupac, po 

anonimnom izvoru Kurira ”iz vrha vlasti”, nije naĎen, ”zbog velikih gubitaka RTV 

B92”. 

1.7. Beograd, 7.7.2009 – Dnevni list Kurir objavljuje da većinski paket akcija 

B92 pripada kompaniji američkog finansijskog tajkuna Džordža Soroša već punih 

šest godina, te da B92 tako krši Zakon o radiodifuziji, prema kojem strana fizička 

i pravna lica ne mogu imati više od 49 odsto učešća u kapitalu emitera.  

1.8. Beograd, 9.7.2009 – Dnevni list Kurir objavljuje kako je ”američki 

državljanin, tajkun i bivši taksista Slobodan Vučićević”, navodno izbegao da plati 

porez na kapitalnu dobit ostvarenu uvećanjem vrednosti kapitala B92 nakon što 

je njegova kompanija učestvovala u dokapitalizaciji te medijske kuće 2006. 

godine. Kurir takoĎe piše da je dokumetaciju do koje je došao dostavio poreskoj 

policiji. 

1.9. Beograd, 13.7.2009 – Glas Javnosti piše kako poreska policija šikanira 

redakcije Kurira, Glasa javnosti i firme povezane sa ovim listovima, zahtevajući, 

mimo propisa, dostavljanje dokumentacije koja se odnosi na poslovanje u 1990. 

godini, a za koju dokumentaciju, pokretač Kurira i Glasa javnosti, Radisav Rodić 

tvrdi da su je oduzeli službenici Državne bezbednosti, Poreske uprave i 

Trgovinskog suda u Beogradu, još pre oktobarskih promena 2000. godine. 

1.10. Beograd, 15.7.2009 - Desničarsko udruženje graĎana „Naši“ iz 

AranĎelovca izlepilo je u nekoliko gradova plakate na kojima se nalaze slike osoba 

„najomraženijih“ u Srbiji, zbog navodne „srbofobije“, kao i logo Televizije B92 

ispod koga je napisano „najomraženiji u Srbiji, bez konkurencije“. Državni 

sekretar u Ministarstvu za ljudska i manjinska prava Marko Karadžić, ocenio je 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI -  Izveštaj za jul 2009 

 

da se na ovaj način prave liste za odstrel, kao i da će autori plakata zbog 

ugrožavanja sigurnosti više ljudi odgovarati pred zakonom. 

1.11. Beograd, 19.7.2009 - Dnevni list Kurir objavljuje kako Marija Nenić, 

autorka emisije "Patrola" koja se emituje na Televiziji B92, navodno zida kuću 

bez graĎevinske dozvole i na tuĎem zemljištu. Kurir novinarku dovodi u vezu i sa 

nestankom "pod nerazjašnjenim okolnostima" navodnog pravog vlasnika 

zemljišta, Milorada Dimića. B92 je protestovao povodom neobjavljivanja 

odgovora Marije Neniću u Kuriru, te ukazao da je tekst o navodnom zidanju kuće 

bez dozvole, samo zloupotrebljen zarad objaviljivanja kućne adrese i podataka o 

članovima porodice novinarke čija emisija za temu ima aktuelne kriminalne 

dogaĎaje, čime je ozbiljno ugrožena njihova bezbednost. 

1.12. Novi Sad, 22.7.2009 - Trojicu sindikalnih aktivista “Dnevnik holdinga”, 

Nikolu Bogićevića, Zorana Krstića i Čabu Turzu, privela je i zadržala više od 4 

sata novosadska policija. PrivoĎenjem sindikalnih aktivista prekinut je protest 

zaposlenih u “Dnevnik holdingu” koji su u štrajku zbog neisplaćenih zarada i 

nejasnog statusa preduzeća čija je privatizacija prekinuta pre tri godine. Jedan od 

privedenih aktivista izjavio je da će policija protiv njih podneti prekršajnu prijavu 

zbog ometanja saobraćaja i krivičnu prijavu zbog ometanja službenog lica u 

vršenju dužnosti. “Dnevnik holding” je državna kompanija čija zavisna preduzeća 

izdaju veći broj specijalizovanih časopisa. “Dnevnik holding” je i manjinski 

vlasnik „Dnevnik Vojvodina Press“-a, kompanije koja izdaje novosadski dnevni 

list „Dnevnik“, a čiji je većinski vlasnik nemački WAZ.  

 

Ustavom Republike Srbije (”Službeni glasnik RS”, br. 98/2006) zajemčena je sloboda 

mišljenja i izražavanja, kao i sloboda da se govorom, pisanjem, slikom ili na drugi način 

traže, primaju i šire obaveštenja i ideje. Ustav dalje predviĎa da se sloboda izražavanja 

može zakonom ograničiti, pod uslovom da je to neophodno radi zaštite prava i ugleda 

drugih, čuvanja autoriteta i nepristrasnosti suda i zaštite javnog zdravlja, morala 

demokratskog društva i nacionalne bezbednosti Republike Srbije. Zakonom o javnom 

informisanju (”Službeni glasnik RS”, br. 43/2003, 61/2005), dalje je predviĎeno da niko 

ne sme, ni na posredan način, ograničavati slobodu javnog informisanja, ni jednim 

načinom podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. Zakon 

posebno predviĎa da niko ne sme da vrši bilo kakav fizički ili drugi pritisak na javno 

glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI -  Izveštaj za jul 2009 

 

Zakon predviĎa i da su nosiocima državnih i političkih funkcija ograničena prava na 

zaštitu privatnosti, ako je informacija važna za javnost, s obzirom na činjenicu da lice na 

koje se odnosi informacija vrši odreĎenu funkciju. Prema navodima medija, početkom 

meseca zabeležen je slučaj u kome je lider jedne od stranaka vladajuće koalicije i narodni 

poslanik Nenad Čanak, pokušao da najavama tužbi protiv medija, osujeti objavljivanje 

tekstova koji su za temu imali njegovo korišćenje političkog uticaja na stranačke kadrove 

u Centru za socijalni rad, u sporu s bivšom suprugom oko starateljstva nad zajedničkim 

sinom (vidi pod 1.3.)   

Ono što je posebno obeležilo posmatrani period jeste nastavak kampanje protiv B92 

voĎen, pre svega od strane dnevnih listova Kurir i Glas javnosti. B92 je u svom 

informativnom programu objavio prilog o tome da je veći broj kompanija povezanih sa 

osnivačem Kurira, Radisavom - Rajom Rodićem, duže od godinu dana u blokadi i da 

zbog toga, lica koja imaju pravosnažne sudske presude za naknadu štete protiv Kurira ne 

mogu da se naplate. B92 je ukazao da je nejasno na koji način, list koji je toliko dugo 

nelikvidan i dalje izlazi, plaća papir, štampu, novinare i saradnike, kao i gde završava 

novac od prodaje lista i oglasa koji se u njemu objavljuju. Nakon toga, usledila je lavina 

tekstova, pre svega u Kuriru, često i meĎusobno kontradiktornih, usmerenih protiv B92. 

Kurir je pisao da je B92 u ozbiljnim dugovima, da vlasnici neuspešno pokušavaju da 

prodaju tu kompaniju, da B92 objavljuje priloge naručene od strane potpredsednika 

Vlade MlaĎana Dinkića, da je B92 favorizovan od strane državnih preduzeća pri 

naručivanju medijskih kampanja, da od države dobija u zakup poslovni prostor po ceni 

nižoj od tržišne, da zbog većinskog stranog vlasništva krši odredbe Zakona o 

radiodifuziji, pri čemu su objavljivani netačni podaci o vlasničkoj strukturi, odnosno kao 

vlasnici navoĎena lica koja u vlasništvu uopšte ne učestvuju (npr. Džordž Soroš). (vidi 

pod 1.1, 1.2, 1.4. 1.5. 1.7) 

Sa generalnih napada na B92, Kurir je prešao i na lične napade na pojedine akcionare i 

novinare. Tako je Slobodan Vučićević, čija kompanija NCA Media poseduje akcije B92, 

optužen da je izbegao da plati poreze u vezi sa svojim vlasničkim učešćem u B92. Kurir je 

takoĎe objavio tekst o Mariji Nenić, autorki emisije "Patrola", svojevrsne crne hronike, 

da zida kuću bez graĎevinske dozvole i na zemljištu čoveka koji je nestao "pod 

nerazjašnjenim okolnostima". U tekstu se objavljuje ne samo kućna adresa ove 

novinarke, već i za sam tekst potpuno nebitan podatak o tome, da na toj adresi živi sa 

detetom. (vidi pod 1.8. i 1.11.) 

U važećem Kodeksu ponašanja emitera, Republička radiodifuzna agencija (RRA) je 

propisala da je za elektronske medije voĎenje dugotrajnih ili ponavljanih kampanja bez 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI -  Izveštaj za jul 2009 

 

relevantnih novih podataka koji bi opravdali produženo ili ponovljeno izveštavanje, 

zabranjeno, i da može poslužiti kao osnov za izricanje različitih mera, meĎu kojima je i 

oduzimanje dozvole za emitovanje. Štampani mediji u Srbiji, meĎutim, nemaju 

odgovarajuće samoregulatorno telo koje bi u ovakvim slučajevima reagovalo. 

 

2. Sudski postupci 

2.1. Požarevac, 3.7.2009 - Republički poslanik DSS-a Dragan Šormaz, platio 

je udovici pokojnog novinara Mileta Veljkovića, 420.000 dinara, na ime naknade 

nematerijalne štete i troškova postupka, po presudi Okružnog suda u Požarevcu. 

Pokojni Veljković je u julu prošle godine poginuo u saobraćajnoj nesreći. Šormaz 

je u spornom tekstu objavljenom u nedeljnim novinama „Smederevska sedmica“ 

2003. godine, optužio novinara da je izmislio da je bio ošamaren i izbačen sa 

sednice lokalnog DSS-a, sa koje je želeo da izveštava. 

2.2. Novi Sad, 10.7.2009 - Novinarka Milijana Baletić vraćena je sudskom 

presudom na posao u Radio-televiziju Vojvodine (RTV). Baletićeva je ostala 

zapamćena kao perjanica nacionalno ostrašćenog novinarstva na državnoj 

televiziji u vreme Miloševićevog režima. Nezavisno društvo novinara Vojvodine 

izrazilo je „zaprepašćenje“ zbog odluke suda da se Baletićeva vrati na posao. 

2.3. Beograd, 15.7.2009. – Izdavač dnevnog lista Politika, „Politika novine i 

magazini”, Milan Mišić, glavni i odgovorni urednik lista  i Rade Stanković, 

novinar, obavezani su presudom Okružnog suda u Beogradu da Julijani 

Nedeljković iz Male Ivanče, na ime naknade nematerijalne štete, solidarno isplate 

iznos od 100.000 dinara sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom. 

Okružni sud je takoĎe naložio da Politika objavi presudu, što je ovaj list i učinio. 

Sud je našao da je Politika povredila čast i ugled Julijane Nedeljković u tekstu 

koji se bavio sporom koji ona, nakon što su joj preminuli i bivši suprug i sin, oko 

porodične imovine vodi sa svojom snahom. 

2.4. Beograd, 15.7.2009. - Prvi Opštinski sud u Beogradu doneo je 

prvostepenu presudu u predmetu po tužbi potpredsednika Vlade, MlaĎana 

Dinkića, kojom je izdavača Kurira i odgovornog urednika Rada Jerinića, 

obavezao da Dinkiću nakanade nematerijalnu štetu u iznosu od milion dinara. 

Potpredsednik Vlade je tužbu podneo zbog tekstova objavljenih 15. i 16. oktobra 

2008. godine, pod naslovima „Ko laže, taj i krade: Opet slagao" i „Pale maske". 

Rade Jerinić izjavio je da se Kurir već žalio na ovu presudu. 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI -  Izveštaj za jul 2009 

 

2.5. Beograd, 21.7.2009. - Vrhovni sud Srbije preinačio je presudu Okružnog 

suda u Beogradu kojom je odgovorni urednik TV B92 Veran Matić, pod pretnjom 

novčanog kažnjavanja, obavezan da objavi odgovor neuropsihijatara i sudskog 

veštaka Marka Maksimovića iz Novog Sada, tako što je odbio Maksimovićev 

zahtev, kao neosnovan. Vrhovni sud našao je da Maksimovićev odgovor nije 

ispunjavao uslove za objavljivanje po Zakonu o javnom informisanju. 

 

U posmatranom periodu, posebno su interesantne dve presude. Prva, kojom je Politika 

obavezana da objavi presudu Okružnog suda u Beogradu, po tužbi Julijane Nedeljković iz 

Male Ivanče. (vidi pod 2.3.) Srpskim Zakonom o obligacionim odnosima, predviĎeno je 

da u slučaju povreda prava ličnosti sud može narediti i objavljivanje presude, ako se time 

može ostvariti svrha koja se postiže naknadom. Zakonom o javnom informisanju, 

predviĎeno je da je odgovorni urednik glasila dužan da presudu kojom je izrečena 

obaveza naknade štete objavi bez ikakvog komentara i bez odlaganja. U praksi se presude 

izuzetno retko objavljuju, a gotovo nikada bez komentara. U tom smislu se primer 

Politike koja je ovu presudu objavila, može oceniti kao pozitivan. Ostaje meĎutim 

konstatacija da je veliko pitanje u kojoj meri objavljivanje samo izreke presude, bez 

ikakvih informacija o čemu se uz sporu zapravo radilo i na koji je način medij povredio 

prava tužioca, realno može predstavljati satisfakciju za tužioca, posebno u situaciji kada 

od spornog teksta do presuĎenja proĎu godine. 

Druga, posebno značajna presuda je ona Vrhovnog suda Srbije, kojom je preinačena 

ranija presuda Okružnog suda u Beogradu u sporu za objavljivanje odgovora, koji je 

vodio neuropsihijatar i sudski veštak, Marko Maksimović iz Novog Sada, protiv TV B92, 

odnosno Verana Matića kao odgovornog urednika (vidi pod 2.5.) Naime, tri kratke 

Maksimovićeve izjave bile su objavljene u programu istraživačkog novinarstva ”B92 

istražuje – Lovci na imovinu” u septembu 2007. godine. Emisija se bavila slučajevima u 

kojima je starim, često senilnim licima, u sudskim postupcima oduzimana poslovna 

sposobnost, da bi zastupnici koje bi im sud postavio, nakon toga otuĎivali njihovu 

imovinu, ostavljajući ih bez igde ičega. Maksimovićeve izjave u emisiji odnosile su se na 

slučajeve u kojima je on kao neuropsihijatar veštačio sposobnost staraca da se brinu o 

svojim interesima. Nakon emitovanja, Maksimović je podneo zahtev za objavljivanje 

odgovora. B92  nije objavio odgovor, procenjujući da postoji zakonski osnov za 

neobjavljivanje. Tokom sudskog postupka, Maksimović, suprotno Zakonu o javnom 

informisanju tri puta menja sadržaj inicijalnog odgovora čije objavljivanje zahteva. 

Okružni sud u Beogradu u aprilu 2009. godine, donosi presudu kojom nalaže tuženom 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI -  Izveštaj za jul 2009 

 

da objavi treću verziju odgovora, izmenjenog tokom postupka.  B92 se žalio i u žalbi 

naveo da bi opstanak ovakve presude na pravnoj snazi, doveo do potpune pravne 

nesigurnosti. Naime, po Zakonu o javnom informisanju, u postupku koji se vodi radi 

objavljivanja odgovora, raspravlja se samo o tome, da li je u odnosu na konretan 

odgovor, postojala obaveza odgovornog urednika da isti objavi. Ukoliko bi sudovi 

dozvoljavali tužiocima da, nakon što su podneli tužbu zbog neobjavljivanja odgovora, 

sadržaj tog odgovora prepravljaju, u praksi bi dolazilo do situacija u kojima bi urednici 

gubili sporove i kada su svoju odluku o neobjavljivanju prvobitno datog odgovora, doneli 

u skladu sa zakonom. Vrhovni sud je uvažio ovakvu argumentaciju i presudio da B92 nije 

bio dužan da objavi Maksimovićev odgovor, s obzirom da taj odgovor nije ispunjavao 

uslove za objavljivanje po Zakonu o javnom informisanju. Ovakvom presudom je 

povećana pravna sigurnost, te potvrĎeno pravo odgovornih urednika, da uslove za 

objavljivanje odgovora, cene u skladu sa važećim zakonom i u odnosu na konkretan tekst 

odgovora koji su dobili. 

 


	I SLOBODA IZRAŽAVANJA

